ni assignment aku sem 1,
pendidikan islam,
serabut sikit almaklumlah kopi pasta ja.
pendidikan islam,
serabut sikit almaklumlah kopi pasta ja.
LOGO KORANG
AA101
PENDIDIKAN
ISLAM
TAJUK :
PERANAN DAN KEPENTINGAN PUASA, ZAKAT, DAN HAJI DALAM KEHIDUPAN
KUMPULAN - 9 -
NAMA PENSYARAH :
HJ ALI
NAMA AHLI
|
NO PENDAFTARAN
|
ALI
|
03DKA13FXXX
|
LYANA
|
03DKA13FXXX
|
MEEN
|
03DKA13
|
DIANA
|
03DKA13
|
ISI KANDUNGAN
BIL
|
INDEX
|
MUKA SURAT
|
1.
|
PENDAHULUAN
|
1
|
2.
|
IBADAH PUASA
1.1
KEPENTINGAN
IBADAH PUASA
1.2
PERANAN
PUASA DALAM KEHIDUPAN
1.3
|
2
6
|
3.
|
ZAKAT
2.1 PENGENALAN
2.2 JENIS-JENIS ZAKAT
2.3 KEPENTINGAN ZAKAT
2.4 PERANAN ZAKAT
2.5 MAKSUD DAN HIKMAH SYARIAT ZAKAT
|
13
13
14
15
16
|
4.
|
IBADAH HAJI
3.1 KEPENTINGAN IBADAH HAJI
3.2 KELEBIHAN DAN MANFAAT HAJI
3.3 HIKMAH HAJI
|
17
18
20
|
5.
|
KESIMPULAN
|
21
|
6.
|
RUJUKAN
|
22
|
7.
|
LAMPIRAN
|
23
|
zakat
Pengenalan :
Zakat
fitrah dikenali juga sebagai zakat badan, zakat puasa, zakat Ramadan,
dan zakat Fitri kerana masa untuk menyempurnakannya adalah pada akhir
Ramadan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri. Zakat fitrah adalah
sebagai penyuci orang yang berpuasa daripada melakukan perbuatan keji dan buruk
juga untuk dijadikan sumber keperluan orang asnaf ketika 1 Syawal(siang &
malam).
o Zakat merupakan
rukun Islam yang ketiga dan perkataan zakat disebut sebanyak 58 kali dalam
al-Quran.
o Zakat berasal
daripada perkataan Arab zaka yang bererti penambahan atau kesucian. Dari segi
bahasa, zakat membawa makna kesuburan, kesucian, keberkatan dan kedamaian. Dari
segi syarak pula, zakat merupakan pembayaran atau cukai ke atas harta diberikan
kepada orang yang berhak menerimanya.
o Allah s.w.t
telah mewajibkan zakat sejak permulaan Islam.
JENIS-JENIS ZAKAT :
Zakat terbahagi 2 iaitu zakat fitrah dan zakat
harta :
o zakat fitrah
ialah zakat yang diwajibkan ke atas orang-orang Islam setiap tahun.Tempoh mengeluarkan
zakat fitrah ialah pada 1 Ramadhan sehingga hari pertama bulan Syawal sebelum
solat sunat Hari Raya Aidil Fitri. Kadar zakat fitrah ialah sebanyak segantang
daripada makanan yang mengenyangkan atau makanan asasi penduduk.
o Zakat harta
ialah zakat yang dikeluarkan oleh mereka yang mempunyai harta tertentu dengan
kadar yang telah ditetapkan oleh syarak.
o Harta-harta
yang berwajib dikeluarkan zakat adalah harta-harta yang penting
dalam ekonomi seperti;
Hasil tanaman dan buah-buahan :
o
Jika menggunakan siraman air hujan- zakatnya
1/10
o
Jika diusahakan sendiri 1/20
Binatang ternakan seperti kambing, unta dan
lembu :
o Syarat zakat
binatang ternakan ialah cukup hisab, tidak digunakan sebagai barangan modal dan
membiak sendiri.
o Emas dan perak
(bukan perhiasan)
o Kadar zakat
yang dikenakan 2.5%
o Wang simpanan
(bentuk akaun simpanan, simpanan tetap atau simpanan semasa) kadar 2.5%
o Barang-barang
perniagaan-2.5%
Kepentingan Zakat :
- Membentuk
masyarakat adil dan penyayang. Penggunaan wang zakat bagi mereka yang
berhak dan tidak mampu boleh mengatasi masalah ekonomi dan sosial serta
mengurangkan jurang perbezaan di antara golongan kaya dengan miskin.
- Mengeratkan
persaudaraan dan tali silaturrahim antara golongan kaya dan miskin.
- Menjadi
negara dan umat Islam kaya dan makmur. Zakat yang dikeluarkan mendapat
ganjaran besar dan melahirkan umat yang kuat dari segi ekonomi dan negara
kaya kerana Baitulmal yang mengumpul zakat menggunakan untuk pembangunan
negara dan agama serta kebajikan rakyat.
- Memberi
kekuatan rohani dan jasmani fakir miskin. Dari segi rohani menebalkan iman
kerana pemberian diperoleh tanda-tanda kekuasaan Allah. Dari segi jasmani
pendapatan zakat dapat menaikan taraf hidupnya.
- Digunakan
untuk menyediakan kemudahan asas (infrastruktur), melabur dalam industri
yang banyak memberi faedah kepada masyarakat seperti industri makanan,
pakaian dan perumahan dan lain-lain.
- Menguji
keimanan dan ketakwaan. Hanya manusia yang benar-benar beriman dan
bertakwa mengeluarkan zakat dengan ikhlas.
- Menghampiri
diri dengan Allah kerana harta dibelanjakan mengikut cara diredhai Allah
dan kesyukuran dan pengagungan kekuasaan Allah dan tanda kesyukuran itu
ialah tindakan kerelaan mengambil sebahagian harta bendanya untuk mencari
keredhaan-Nya.
·
Hadith :
Dari Anas r.a katanya:”Abu Bakar menulis surat kepadanya menjelaskan apa yang diperintahkan rasulullah s.a.w (perihal zakat). Katanya:”Janganlah mengumpulkan yang bercerai dan jangan menceraikan yang berkumpul kerana takut membayar zakat.” (al-Bukhari)
Dari Anas r.a katanya:”Abu Bakar menulis surat kepadanya menjelaskan apa yang diperintahkan rasulullah s.a.w (perihal zakat). Katanya:”Janganlah mengumpulkan yang bercerai dan jangan menceraikan yang berkumpul kerana takut membayar zakat.” (al-Bukhari)
·
Huraian
Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang lima. Zakat diertikan sebagai “tumbuh dan bertambah”. Ianya juga bererti berkat, bersih, suci, subur dan berkembang maju. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kamu kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat”. (an-Nur: 56) .Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat kerana sesungguhnya mereka yang kaya dan berada harus menyedari bahawa di dalam harta mereka wujud hak orang-orang fakir dan miskin. Di antara hikmah Allah S.W.T mensyariatkan zakat ialah:-
Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang lima. Zakat diertikan sebagai “tumbuh dan bertambah”. Ianya juga bererti berkat, bersih, suci, subur dan berkembang maju. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kamu kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat”. (an-Nur: 56) .Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat kerana sesungguhnya mereka yang kaya dan berada harus menyedari bahawa di dalam harta mereka wujud hak orang-orang fakir dan miskin. Di antara hikmah Allah S.W.T mensyariatkan zakat ialah:-
•
mengagihkan kekayaan dari golongan yang berada kepada golongan yang kurang
berada, iaitu sistem sosio ekonomi Islam.
• membersihkan diri membayar zakat.
• membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
• mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t di kalangan orang yang berada
• mengurangkan perasaan irihati di kalangan orang yang bernasib baik
• membersihkan diri membayar zakat.
• membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
• mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t di kalangan orang yang berada
• mengurangkan perasaan irihati di kalangan orang yang bernasib baik
PERANAN ZAKAT DALAM PEMBANGUNAN EKONOMI
·
Kewajipan zakat merupakan suatu tanggungjawab
yang membawa berkat dan memberi kesan yang berterusan bukan sahaja kepada
mereka yang mengeluarkannya, tetapi juga mereka yang menerimanya. Pelaksanaan
zakat memberi kesan bukan sahaja kepada individu, juga memberi kesan kepada
seluruh lapisan masyarakat. Zakat turut berperanan dalam mempertingkatkan
kebajikan masyarkat dan membantu meningkatkan kegiatan ekonomi. Zakat dilihat
mampu mengikis rasa sombong golongan kaya dan mengelak golongan fakir iskin
dari meminta-minta. Harta yang diperoleh golongan kaya sebenarnya terdapat
sebahagian hak golongan fakir dan menjadi kewajipan golongan kaya menunaikan
hak tersebut.
·
Allah S.W.T telah mewajibkan zakat sebagai
salah satu jaminan sosial kepada masyarakat terutama kepada golongan yang
amat memerlukan, meningkatkan pertumbuhan ekonomi yang seimbang melalui
agihan semula kekayaan dalam masyarakat dan sebagai satu bentuk penyucian dan
pembangunan rohani setiap Muslim. Zakat juga bertindak sebagai satu mekanisma
yang penting kepada sesebuah negara Islam bagi menjamin kemaslahatan rakyat
seluruhnya. Zakat juga mempunyai keupayaan dan kekuatan bagi membasmi
kemiskinan dan menjamin keseimbangan jurang antara golongan kaya dan miskin melalui
mekanisma agihan semula kekayaan dalam masyarakat.
·
Zakat merupakan suatu pendapatan yang tetap
dan menjadi kewajipan untuk sentiasa dilaksanakan oleh sesebuah negara Islam
dan ianya tidak akan terhenti. Oleh itu, negara Islam dapat menggunakan sumber
zakat bagi membina kekuatan ekonomi, sosial, pendidikan dan akhirnya dapat
membina kekuatan Umat Islam secara tidak langsung membina kesatuan Ummah yang
jitu. Masalah membasmi kemiskinan merupakan tujuan utama sistem zakat dalam
Islam melalui penyediaan saraan hidup dan modal yang mencukupi bagi golongan
yang berhajat. Saraan hidup daripada zakat ini diperuntukkan kepada golongan
yang tidak mampu bekerja dengan sebab-sebab cacat anggota atau sebagainya.
·
Modal pula diperuntukkan kepada golongan yang
mampu bekerja tetapi tidak mempunyai modal untuk menjalankan pekerjaan.
Kedua-dua peruntukkan ini diberi dengan kadar yang mencukupi sesuai dengan
keadaan ekonomi, masa, tempat dan keperluan fakir miskin itu. Saraan hidup
ini hendaklah mencukupi untuk makan, minum pakaian, tempat tinggal, pelajaran
dan kesihatan. Manakala modal pula hendaklah mencukupi kadar modal sesuatu
projek yang hendak dijalankan. Pemberian saraan hidup dan modal serta
tujuan-tujuan lain adalah dengan kadar mencukupi. Kadar mencukupi untuk saraan
hidup yang diambil kira daripada lima keperluan asas hendaklah diberi selama
mana dihajati dan difikirkan perlu oleh golongan tersebut walaupun untuk
sepanjang hidupnya atau dengan cara bulanan dan sebagainya. Selain dari alat
membasmi kemiskinan, zakat juga merupakan alat untuk memerangi masalah riba
yang dilaknat oleh Allah ke atas pihak-pihak yang terlibat dalam proses
perlaksanaan riba. Dengan penyediaan modal bererti tertutuplah pintu sistem
pinjaman yang dikenakan riba. Modal daripada zakat boleh diberikan kepada
fakir miskin yang berhajat untuk membuka sesuatu pekerjaan yang termampu
olehnya, sama ada sebagai pemberian tunai atau sebagai pinjaman tanpa faedah.
|
PENDAHULUAN
Ibadah (عبادة) secara etimologi berarti merendahkan diri serta tunduk. Di
dalam syara’, ibadah mempunyai banyak definisi, tetapi makna dan maksudnya
satu. Definisi itu antara lain :
1.
Ibadah: taat kepada Allah dan Rasul-Nya dengan melaksanakan
perintah-perintah-Nya, (yang digariskan) melalui lisan, contoh dari para
Rasul-Nya.
2. Ibadah:
merendahkan diri kepada Allah, tingkatan ketundukan yang tinggi disertai dengan
rasa mahabbah (kecintaan) yang tinggi pula.
3. Ibadah: sebutan yang mencakup
seluruh yang dicintai dan diridhai Allah, berupa: ucapan, perbuatan, yang
dzahir maupun bathin. Ini adalah definisi ibadah yang paling lengkap.
Ibadah terbagi menjadi ibadah:
hati, lisan, anggota badan. Rasa khauf (takut), raja’ (mengharap), mahabbah
(cinta), tawakkal (ketergantungan): ibadah qalbiyah (berkaitan dengan hati).
Sedangkan: shalat, zakat, haji, dan jihad: ibadah badaniyah (fisik), masih
banyak lagi macam-macam ibadah yang berkaitan dengan hati, lisan dan badan.
Ibadah, menjadi tujuan
penciptaan manusia. Allah memberitahukan, hikmah penciptaan jin dan manusia
agar mereka melaksanakan ibadah kepada Allah. Allah Maha Kaya, tidak
membutuhkan ibadah mereka, akan tetapi merekalah yang membutuhkan-Nya. Karena
ketergantungan mereka kepada Allah, mereka menyembah-Nya sesuai dengan aturan
syari’at-Nya (Qur’an dan Hadits). Siapa yang menolak beribadah kepada Allah:
sombong. Siapa yang menyembah-Nya tetapi dengan selain apa yang
disyari’atkan-Nya: mubtadi’ (pelaku bid’ah), pelaku tambahan, memalsu. Dan
siapa yang hanya menyembah-Nya dan dengan syari’at-Nya, dia adalah mukmin
muwahhid (yang meng-Esa-kan Allah). Matan rumusan tentang
ibadah:
Ibadah adalah bertaqarrub
(mendekatkan diri) kepada Allah, dengan jalan mentaati segala
perintah-perintah-Nya, menjauhi larangan-larangan-Nya dan mengamalkan segala
yang diinginkan Allah. Ibadah itu ada yang umum dan ada khusus; yang umum ialah
segala amalan yang diizinkan Allah. Yang khusus ialah apa yang telah ditetapkan
Allah akan perincian-perinciannya, tingkah dan cara-caranya yang tertentu.
Allah berfirman.
KEPENTINGAN IBADAH PUASA
Allah telah memilih bulan Ramadhan untuk
al-Quran diturunkan. Al-Quran adalah mujizat teragong yang Allah kurnia kepada
Nabi s.a.w. untuk membimbing umat manusia. Dalam al-Quran Allah berfirman
dengan maksud:
“Kitab al-Quran ini tidak ada keraguan padanya;
petunjuk bagi mereka yang bertakwa.” (Al-Baqarah:
Al-Quran telah menyediakan prinsip-prinsip
arahan untuk manusia memandu kehidupan diperingkat dirinya dan bermasyarakat.
Menepati semangat tersebut usaha untuk menimba ilmu dari al-Quran untuk menjadi
panduan dalam kesemua aspek kehidupan patut diperlipat gandakan. Umat Islam
perlu berkeyakinan bahawa usaha mereka tidak memadai dengan membaca al-Quran
sahaja di bulan Ramadhan ini. Bahkan umat Islam dituntut meningkat budaya
membaca, menyelidik dan menghasilkan ramuan formula untuk menyusun kehidupan
menepati arahan al-Quran semoga umat Islam sentiasa berdaya maju dan progresif.
Justeru itu usaha-usaha ke arah matlamat tersebut perlu dilipat ganda khususnya
di dalam bulan Ramadhan.
Pendekatan al-Quran dalam menyusun kehidupan
manusia samada diperingkat individu dan masyarakat sangat bersesuaian dengan
fitrah kemanusiaan untuk mencapai kemuliaan hidup di dunia dan seterusnya di
alam akhirat. Dalam konteks tersebut salah satu aspek yang perlu diberi
perhatian oleh umat Islam ialah kemantapan amalan kerohaniah semoga individu
Muslim dapat mendampingi dengan Penciptanya Allah s.w.t. Tujuan ini boleh
dicapai melalui ibadat puasa.
Al-Quran menjelaskan kewajipan berpuasa sebagai
berikut:
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas
kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu
bertakwa." (Al-Baqarah: 183)
2.
Puasa Untuk Menyuci Roh Manusia
Manusia dicipta Allah dengan mengandungi roh,
jasad dan akal. Kesemua keperluan untuk memaju komponen manusia ini perlu
dipenuhi tanpa pengecualian dan dimajukan secara sepadu.
Allah mengingati manusia dalam al-Quran:
“dan jiwa/roh serta penyempurnaannya
(ciptaannya) maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan
ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa/roh itu, dan
sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya.” (Asy Syams: 7-10)
Roh manusia dicipta Allah untuk membeza perkara
yang benar dengan yang batil. Justeru itu kejayaan manusia akan dicapai apabila
rohnya sentiasa berada dalam keadaan suci. Untuk mengenali perkara yang baik,
ibadat puasa adalah di antara ibadat yang mampu mendidik roh manusia ke arah
pencapaian tersebut.
Konsep meningkat kekuatan kerohaniah manusia
gagal difahami oleh masyarakat sekular. Keruntuhan moral dan hilang pedoman
hidup masyarakat sekular dewasa kini adalah disebabkan putusnya hubungan
manusia dengan Allah s.w.t. Ibadat puasa melatih manusia menguasai dan
membimbing nafsu kehaiwanannya semoga tunduk kepada sifat kemalaikatan yang
terdapat dalam diri manusia.
Islam berkeyakinan bahawa kejayaan untuk
membangun diri manusia, masyarakat dan negara bergantung rapat dengan
ketinggian akhlak individu. Akhlak tinggi manusia dalam ke semua aspek termasuk
dalam aktiviti ekonomi dan sebagainya akan terjamin jika sifat semula jadi yang
terdapat pada tiap-tiap diri manusia iaitu sifat kemalaikatan dapat membimbing
sifat kebinatangan. Contohnya, usaha untuk memaju ekonomi masyarakat perlu
dicapai melalui kemantapan penghayatan akhlak. Bahkan kemantapan kerohaniah
manusia akan mengurangkan ketidakadilan ekonomi dari berlaku. Roh yang suci
akan mendokong usaha keadilan dalam aktiviti ekonomi bermasyarakat.
Dalam menyusun sistem ekonomi, Islam menganjur
semoga prinsip keadilan dapat diamalkan. Dari pendekatan tersebut lahirlah
prinsip al'adl wal ihsan diketengahkan. Dalam al-Quran Allah s.w.t. berfirman
dengan maksud:
“Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku
adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang
dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan.” (An Nahl: 90)
Melalui pendekatan prinsip al `adl wal ihsan
dalam penyusunan ekonomi, kestabilan dan keharmonian ekonomi mudah dicapai dan
seterusnya membantu ekonomi negara mencapai pertumbuhan ekonomi secara
berterusan.
3.
Puasa Membimbing Kegiatan Ekonomi
Dari kesucian jiwa, manusia tidak gelojoh dan hilang
pertimbangan dalam penglibatan mereka dalam kegiatan ekonomi. Prestasi kegiatan
ekonomi yang berterusan berkualiti memerlukan penghayatan nilai hidup yang
luhur secara berterusan. Justeru itu penglibatan individu dalam aktiviti
ekonomi turut mengambil kira tugas dan tanggungjawab yang lain.
Aspek ekonomi di sebut dalam istilah yang
positif dalam al-Quran. Tetapi berbeza dengan pendekatan ideologi sistem
‘materialisme’ (kebendaan). Bagi Islam usaha untuk memajukan ekonomi adalah
untuk meningkat kualiti kehidupan manusia. Justeru itu keperluan kepada
kekuatan ekonomi adalah salah satu dimensi yang penting untuk memertabatkan
ummah.
Budaya rakus kepada harta bukan pendekatan yang
mampu membina daya juang yang berkekalan bahkan ia menimbul kehancuran kepada
diri dan masyarakat. Berasaskan budaya rakus akan lahirlah pegangan hidonisme
iaitu memuas nafsu adalah pegangan hidup.
Pegangan hidup sedemikian adalah bertentangan
dengan fitrah kemanusiaan dan seterusnya mampu menjejas prestasi ekonomi
bermasyarakat dan bernegara.
4.
Puasa Menyusun Sistem Ekonomi
Ibadat Puasa dengan itu membina keinsafan
golongan berada terhadap kepahitan hidup golongan miskin. Puasa menanamkan
semangat ke arah mewujudkan masyarakat penyayang dan bertimbang rasa. Allah
berfirman dengan maksud:
“Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?
Itulah orang yang menghardik anak yatim, dan tidak menganjurkan memberi makan
orang miskin.” (Al-Maa'uun: 1-3)
Justeru itu pembasmian kemiskinan mutlak adalah
tanggungjawab keagamaan. Pembinaan ekonomi bermasyarakat dan bernegara
memerlukan semua lapisan tenaga manusia dilibat tanpa dikecualikan. Oleh itu
melalui pembasmian kemiskinan kesemua anggota masyarakat akan mampu melibat
diri secara efektif dalam pembangunan ekonomi negara.
Semangat ibadat puasa turut menganjur kepada
penghayatan semangat keadilan dalam kehidupan bermasyarakat, dimana segala
bentuk manipulasi dan penindasan dalam kegiatan dan penyusunan ekonomi di
tegah. Semangat ini mengarah kepada penghayatan prinsip al adl wal ihsan dalam penyusunan
ekonomi bermasyarakat dan bernegara. Ibadat puasa mampu membina diri individu
melalui sikap adil, muafakat dan persaudaraan. Ciri-ciri ini adalah asas-asas
penting kepada kestabilan ekonomi dan peningkatan prestasi ekonomi.
PERANAN PUASA DALAM KEHIDUPAN
Berbagai
penelitian telah mengungkap adanya mukjizat puasa ditinjau dari perpekstif
medis modern. Dalam penelitian ilmiah, tidak ditemukan efek merugikan dari
puasa Ramadhan pada jantung, paru, hati, ginjal, mata, profil endokrin, hematologi
dan fungsi neuropsikiatri.
Penelitian meta
analisis atau penelitian terhadap berbagai Abstrak Terkait ini diperoleh dari
Medline dan jurnal lokal di negara-negara Islam 1960-2009. Seratus tiga belas
artikel yang memenuhi kriteria untuk pemilihan kertas dikaji secara mendalam
untuk mengidentifikasi rincian bahan terkait.
Hasilnya,
terdapat manfaat luar biasa dan tidak disangka sebelumnya oleh para ilmuwan
tentang adanya mukjizat puasa Ramadhan bagi kesehatan manusia. Meskipun puasa
Ramadhan aman untuk semua orang sehat dan beberapa kondisi sakit tertentu,
namun dalam keadaan penyakit tertentu seseorang harus berkonsultasi dengan
dokter dan mengikuti rekomendasi ilmiah.
Bulan Ramadhan
adalah bulan yang paling dinanti oleh umat muslim. Saat itu, dianggap sebagai
bulan yang penuh berkah dan rahmah. Semua umat muslim yang sehat dan sudah akil
balik diwajibkan untuk berpuasa sebulan penuh. Meskipun untuk sebagian orang
ibadah puasa cukup berat, tetapi terdapat keistimewaan untuk mendapatkan hikmah
dari Allah berupa kebahagian, pahala berlipat, dan bahkan suatu muhjizat dalam
kesehatan.
Allah berjanji
akan memberikan berkah kepada orang yang berpuasa. Seperti ditegaskan sabda
Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Suny dan Abu Nu’aim:
"Berpuasalah maka kamu akan sehat." Dengan berpuasa, akan diperoleh
manfaat secara biopsikososial berupa sehat jasmani, rohani dan sosial. Rahasia
kesehatan yang dijanjikan dalam berpuasa inilah yang menjadi daya tarik ilmuwan
untuk meneliti berbagai aspek kesehatan puasa secara psikobiologis,
imunopatofisilogis dan biomolekular.
Para pakar
nutrisi dunia mendefinisikan puasa atau kelaparan (starvasi) sebagai pantangan
mengkonsumsi nutrisi baik secara total atau sebagian dalam jangka panjang atau
jangka pendek. Sedangkan konsep puasa dalam Islam secara substansial adalah
menahan diri tidak makan, minum dan berhubungan suami istri mulai terbit fajar
hingga terbenam matahari dengan disertai niat. Sehingga puasa memiliki
perbedaan dibandingkan starvasi biasa.
Inilah 20
Mukizat Puasa Terhadap Kesehatan Manusia
1. Keseimbangan
anabolisme dan katabolisme
Berbeda dengan
kelaparan atau starvasi dalam berbagai bentuk dapat mengganggu kesehatan tubuh.
Namun sebaliknya, dalam puasa ramadhan terjadi keseimbangan anabolisme dan
katabolisme yang berakibat asam amino dan berbagai zat lainnya membantu
peremajaan sel dan komponennya memproduksi glukosa darah dan mensuplai asam
amino dalam darah sepanjang hari. Cadangan protein yang cukup dalam hati karena
asupan nutrisi saat buka dan sahur akan tetap dapat menciptakan kondisi tubuh
untuk terus memproduksi protein esensial lainnya seperti albumin, globulin dan
fibrinogen. Hal ini tidak terjadi pada starvasi jangka panjang, karena terjadi
penumpukan lemak dalam jumlah besar, sehingga beresiko terjadi sirosis hati.
Sedangkan saat puasa di bulan ramadhan, fungsi hati masih aktif dan baik.
2. Tidak akan
mengakibatkan pengasaman dalam darah.
Kemudian juga
berbeda dengan starvasi, dalam puasa Islam penelitian menunjukkan asam amino
teroksidasi dengan pelan dan zat keton tidak meningkat dalam darah sehingga
tidak akan mengakibatkan pengasaman dalam darah.
3. Tidak
berpengaruh pada sel darah manusia
Dalam
penelitian, saat puasa tidak berpengaruh pada sel darah manusia & tidak
terdapat perbedaan jumlah retikulosit, volume sel darah merah serta rata-rata
konsentrasi hemoglobin (MCH, MCHC) dibandingkan dengan orang yang tidak
berpuasa.
4. Puasa pada
penderita diabetes tipe 2 tidak berpengaruh
Puasa ramadhan
pada penderita diabetes tipe 2 tidak berpengaruh dan tidak terdapat perbedaan
protein gula, protein glikosilat dan hemoglobin glikosilat. Namun pada
penderita diabetes tipe tertentu sebaiknya harus berkonsultasi dengan dokter
bila hendak berpuasa. Diantaranya adalah penderita diabetes dengan keton
meningkat, sedang hamil, usia anak atau komplikasi lain seperti gagal ginjal
dan jantung.
5. Pengaruh
pada Ibu hamil dan menyusui
Terdapat sebuah
penelitian puasa pada ibu hamil, ibu menyusui, dan kelompok tidak hamil dan
tidak menyusui di perkampungan Afika Barat. Ternyata dalam penelitian tersebut
disimpulkan tidak terdapat perbedaan kadar glukosa serum, asam lemak bebas,
trigliserol, keton, beta hidroksi butirat, alanin, insulin, glucagon dan hormon
tiroksin.
6. Pengaruh
pada janin saat ibu hami berpuasa
Penelitian di
Departemen Obstetri dan Ginekologi dari Gaziantep University Hospital, terhadap
36 wanita sehat dengan kehamilan tanpa komplikasi berturut-turut dari 20 minggu
atau lebih, yang berpuasa selama bulan Ramadhan untuk mengevaluasi efek Ramadan
pada janin, pengukuran Doppler ultrasonografi dalam peningkatan diameter
biparietal janin (BPD), peningkatan panjang tulang paha janin (FL),
meningkatkan berat badan diperkirakan janin (EFBW), profil biofisik janin
(BPP), indeks cairan amnion (AFI), dan rasio arteri umbilikalis sistol /
diastol (S / D) rasio.
Kortisol serum
ibu, trigliserida, kolesterol total, low-density lipoprotein (LDL), high
density lipoprotein (HDL), very Low density lipoprotein (VLDL), dan LDL / HDL
rasio juga dievaluasi sebelum dan sesudah Ramadhan. Hasil penelitian
menunjukkan, tidak ada perbedaan signifikan yang ditemukan antara kedua
kelompok untuk usia janin, berat badan ibu, perperkiraan kenaikan berat badan
janin (EFWG), BPP janin, AFI, dan rasio arteri umbilikalis S / D.
7. Penurunan
glukosa dan berat badan
Studi kohort
dilakukan pada 81 mahasiswa Universitas Teheran of Medical Sciences saat
berpuasa. Dilakukan evaluasi berat badan, indeks massa tubuh (BMI), glukosa,
trigliserida (TG), kolesterol, lipoprotein densitas rendah (LDL), high density
lipoprotein (HDL), dan Very Low density lipoprotein (VLDL), sebelum dan sesudah
Ramadhan. Studi ini menunjukkan bahwa puasa Ramadhan menyebabkan penurunan
glukosa dan berat badan. Meskipun ada penurunan yang signifikan dalam frekuensi
makan, peningkatan yang signifikan dalam LDL dan penurunan HDL tercatat pada
bulan Ramadhan. Tampaknya efek puasa Ramadhan pada tingkat lipid dalam darah
mungkin berkaitan erat dengan pola makan gizi atau respon kelaparan biokimia.
8. Pengaruh
pada fungsi kelenjar gondok
Ketika berpuasa
ternyata juga terbukti tidak berpengaruh pada fungsi kelenjar gondok manusia.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan kadar plasma
tiroksin (TS),tiroksin bebas, tironin triyodium dan hormon perangsang gondok
(TSH) pada penderita laki-laki yang berpuasa.
9. Pengaruh
pada hormon virgisteron
Sedangkan pada
penelitian hormon wanita tidak terjadi gangguan pada hormon virgisteron saat
melaksanakan puasa. Tetapi, 80% populasi penelitian menunjukkan penurunan
hormon prolaktin. Penelitian ini menunjukkan harapan baru bagi penderita
infertilitas atau kemandulan wanita yang disebabkan peningkatan hormon
prolaktin. Sehingga saat puasa, wanita tetap berpeluang besar untuk tetap pada
kondisi subur.
10. Bermanfaat
Bagi Jantung
Beberapa
penelitian menyebutkan sebenarnya tidak terdapat perbedaan yang mencolok saat
berpuasa dibandingkan saat tidak berpuasa. Puasa Ramadhan tidak mempengaruhi secara
drastis metabolisme lemak, karbohidrat dan protein. Meskipun terjadi
peningkatan serum uria dan asam urat sering terjadi saat terjadi dehidrasi
ringan saat puasa. Saat berpuasa ternyata terjadi peningkatan HDL dan
apoprotein alfa1. Penurunan LDL sendiri ternyata sangat bermanfaat bagi
kesehatan jantung dan pembuluh darah. Beberapa penelitian
"chronobiological" menunjukkan saat puasa Ramadhan berpengaruh
terhadap ritme penurunan distribusi sirkadian dari suhu tubuh, hormon kortisol,
melatonin dan glisemia. Berbagai perubahan yang meskipun ringan tersebut
tampaknya juga berperan bagi peningkatan kesehatan manusia.
11. Memperbaiki
dan merestorasi fungsi dan kinerja sel
Saat puasa
terjadi perubahan dan konversi yang masif dalam asam amino yang terakumulasi
dari makanan, sebelum didistribusikan dalam tubuh terjadi format ulang.
Sehingga, memberikan kesempatan tunas baru sel untuk memperbaiki dan
merestorasi fungsi dan kinerjanya. Pola makan saat puasa dapat mensuplai asam
lemak dan asam amino penting saat makan sahur dan berbuka. Sehingga terbentuk
tunas-tunas protein , lemak, fosfat, kolesterol dan lainnya untuk membangun sel
baru dan membersihkan sel lemak yang menggumpal di dalam hati. Jumlah sel yang
mati dalam tubuh mencapai 125 juta perdetik, namun yang lahir dan meremaja
lebih banyak lagi.
12. Sangat
efektif meningkatkan konsentrasi urin dalam ginjal serta meningkatkan kekuatan
osmosis urin.
Penghentian
konsumsi air selama puasa sangat efektif meningkatkan konsentrasi urin dalam
ginjal serta meningkatkan kekuatan osmosis urin hingga mencapai 1000 sampai
12.000 ml osmosis/kg air. Dalam keadaan tertentu hal ini akan memberi
perlindungan terhadap fungsi ginjal. Kekurangan air dalam puasa ternyata dapat
meminimalkan volume air dalam darah. Kondisi ini berakibat memacu kinerja
mekanisme lokal pengatur pembuluh darah dan menambah prostaglandin yang pada
akhirnya memacu fungsi dan kerja sel darah merah.
13. Dalam
keadaan puasa ternyata dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh.
Penelitian
menunjukkan saat puasa terjadi peningkatan limfosit hingga sepuluh kali lipat.
Kendati keseluruhan sel darah putih tidak berubah ternyata sel T mengalami
kenaikkan pesat. Pada penelitian terbaru menunjukkan bahwa terjadi penurunan
kadar apo-betta, menaikkan kadar apo-alfa1 dibandingkan sebelum puasa. Kondisi
tersebut dapat menjauhkan serangan penyakit jantung dan pembuluh darah.
14. Penurunan
berbagai hormon salah satu rahasia hidup jangka panjang
Penelitian
endokrinologi menunjukkan bahwa pola makan saat puasa yang bersifat rotatif
menjadi beban dalam asimilasi makanan di dalam tubuh. Keadaan ini mengakibatkan
penurunan pengeluaran hormon sistem pencernaan dan insulin dalam jumlah besar.
Penurunan berbagai hormon tersebut merupakan salah satu rahasia hidup jangka
panjang.
15. Bermanfaat
dalam pembentukan sperma
Manfaat lain
ditunjukan dalam penelitian pada kesuburan laki-laki. Dalam penelitian tersebut
dilakukan penelitian pada hormon testoteron, prolaktin, lemotin, dan hormon
stimulating folikel (FSH), Ternyata hasil akhir kesimpulan penelitian tersebut
puasa bermanfaat dalam pembentukan sperma melalui perubahan hormon
hipotalamus-pituatari testicular dan pengaruh kedua testis.
16. Bermanfaat
untuk penderita radang persendian (encok) atau rematoid arthritis
Manfaat lain
yang perlu penelitian lebih jauh adalah pengaruh puasa pada membaiknya
penderita radang persendian (encok) atau rematoid arthritis. Parameter yang
diteliti adalah fungsi sel penetral (netrofil) dan progresifitas klinis
penderita. Penelitian tersebut menyimpulkan bahwa terdapat korelasi antara
membaiknya radang sendi dan peningkatan kemampuan sel penetral dalam membasmi
bakteri.
17. Memperbaiki
hormon testoteron dan performa seksual
Dalam sebuah
jurnal endokrin dan metabolisme dilaporkan penelitian puasa dikaitkan dengan
hormon dan kemampuan seksual laki-laki. Penelitian tersebut mengamati kadar
hormon kejantanan (testoteron), perangsang kantung (FSH) dan lemotin (LH).
Terjadi perubahan kadar berbagai hormon tersebut dalam tiap minggu. Dalam tahap
awal didapatkan penurunan hormon testoteron yang berakibat penurunan nafsu
seksual tetapi tidak menganggu jaringan kesuburan. Namun hanya bersifat
sementara karena beberapa hari setelah puasa hormon testoteron dan performa
seksual meningkat pesat melebihi sebelumnya
18. Memperbaiki
kondisi mental secara bermakna
Seorang
peneliti diMoskow melakukan penelitian pada seribu penderita kelainan mental
termasuk skizofrenia. Ternyata dengan puasa sekitar 65% terdapat perbaikan
kondisi mental yang bermakna. Berbagai penelitian lainnya menunjukkan ternyata
puasa Ramadhan juga mengurangi risiko kompilkasi kegemukan, melindungi tubuh
dari batu ginjal, meredam gejolak seksual kalangan muda dan penyakit lainnya
yang masih banyak lagi.
19. Peningkatan
komunikasi psikososial baik dengan Allah dan sesama manusia
Manfaat puasa
bagi kehidupan psikososial memegang peranan penting dalam kesehatan manusia.
Dalam bulan puasa terjadi peningkatan komunikasi psikososial baik dengan Allah
dan sesama manusia. Hubungan psikologis berupa komunikasi dengan Allah akan
meningkat pesat, karena puasa adalah bulan penuh berkah. Setiap doa dan ibadah
akan berpahala berlipat kali dibandingkan biasanya. Bertambahnya kualitas dan
kuantitas ibadah di bulan puasa akan juga meningkatkan komunikasi sosial dengan
sesama manusia baik keluarga, saudara dan tetangga akan lebih sering. Berbagai
peningkatan ibadah secara langsung akan meningkatkan hubungan dengan Pencipta
dan sesamanya ini akan membuat jiwa lebih aman, teduh, senang, gembira, puas
serta bahagia.
20. Menurunkan
adrenalin
Keadaan
psikologis yang tenang, teduh dan tidak dipenuhi rasa amarah saat puasa
ternyata dapat menurunkan adrenalin. Saat marah terjadi peningkatan jumlah
adrenalin sebesar 20-30 kali lipat. Adrenalin akan memperkecil kontraksi otot
empedu, menyempitkan pembuluh darah perifer, meluaskan pembuluh darah koroner,
meningkatkan tekanan darah arterial dan menambah volume darah ke jantung dan
jumlah detak jantung. Adrenalin juga menambah pembentukan kolesterol dari lemak
protein berkepadatan rendah. Berbagai hal tersebut ternyata dapat meningkatkan
resiko penyakit pembuluh darah, jantung dan otak seperti jantung koroner,
stroke dan lainnya.
Berbagai kajian
ilmiah melalui penelitian medis telah menunjukkan bahwa ternyata puasa sebulan
penuh saat bulan ramadhan bermanfaat sangat luar biasa bagi tubuh manusia.
Sebaliknya banyak penelitian menunjukkan bahwa puasa berbeda dengan starvasi
biasa, secara umum tidak akan mengganggu tubuh manusia. Dalam mencermati temuan
ilmiah tersebut akan lebih diyakini bahwa berkah kesehatan yang dijanjikan
dalam berpuasa ternyata bukan sekedar teori dan opini. Manfaat puasa bagi
kesehatan sebagian telah terbukti secara ilmiah. Wajar saja, bahwa puasa adalah
saat yang paling dinantikan oleh kaum muslim karena memang terbukti secara
ilmiah menjanjikan berkah dan mukjizat dalam kesehatan manusia.
ZAKAT
Pengenalan :
Zakat
fitrah dikenali juga sebagai zakat badan, zakat puasa, zakat Ramadan,
dan zakat Fitri kerana masa untuk menyempurnakannya adalah pada akhir
Ramadan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri. Zakat fitrah adalah
sebagai penyuci orang yang berpuasa daripada melakukan perbuatan keji dan buruk
juga untuk dijadikan sumber keperluan orang asnaf ketika 1 Syawal(siang &
malam).
o
Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga dan
perkataan zakat disebut sebanyak 58 kali dalam al-Quran.
o
Zakat berasal daripada perkataan Arab zaka yang
bererti penambahan atau kesucian. Dari segi bahasa, zakat membawa makna
kesuburan, kesucian, keberkatan dan kedamaian. Dari segi syarak pula, zakat
merupakan pembayaran atau cukai ke atas harta diberikan kepada orang yang
berhak menerimanya.
o
Allah s.w.t telah mewajibkan zakat sejak
permulaan Islam.
JENIS-JENIS ZAKAT :
Zakat terbahagi 2 iaitu zakat fitrah dan zakat
harta :
o
zakat fitrah ialah zakat yang diwajibkan ke
atas orang-orang Islam setiap tahun.Tempoh mengeluarkan zakat fitrah ialah pada
1 Ramadhan sehingga hari pertama bulan Syawal sebelum solat sunat Hari Raya
Aidil Fitri. Kadar zakat fitrah ialah sebanyak segantang daripada makanan yang
mengenyangkan atau makanan asasi penduduk.
o
Zakat harta ialah zakat yang dikeluarkan oleh
mereka yang mempunyai harta tertentu dengan kadar yang telah ditetapkan oleh
syarak.
o
Harta-harta yang berwajib dikeluarkan zakat
adalah harta-harta yang penting dalam ekonomi seperti;
Hasil tanaman dan buah-buahan :
o Jika
menggunakan siraman air hujan- zakatnya 1/10
o Jika diusahakan
sendiri 1/20
Binatang ternakan seperti kambing, unta dan
lembu :
o
Syarat zakat binatang ternakan ialah cukup
hisab, tidak digunakan sebagai barangan modal dan membiak sendiri.
o
Emas dan perak (bukan perhiasan)
o
Kadar zakat yang dikenakan 2.5%
o
Wang simpanan (bentuk akaun simpanan, simpanan
tetap atau simpanan semasa) kadar 2.5%
o
Barang-barang perniagaan-2.5%
Kepentingan
Zakat :
- Membentuk masyarakat adil dan penyayang.
Penggunaan wang zakat bagi mereka yang berhak dan tidak mampu boleh
mengatasi masalah ekonomi dan sosial serta mengurangkan jurang perbezaan
di antara golongan kaya dengan miskin.
- Mengeratkan persaudaraan dan tali
silaturrahim antara golongan kaya dan miskin.
- Menjadi negara dan umat Islam kaya dan
makmur. Zakat yang dikeluarkan mendapat ganjaran besar dan melahirkan umat
yang kuat dari segi ekonomi dan negara kaya kerana Baitulmal yang
mengumpul zakat menggunakan untuk pembangunan negara dan agama serta
kebajikan rakyat.
- Memberi kekuatan rohani dan jasmani fakir
miskin. Dari segi rohani menebalkan iman kerana pemberian diperoleh
tanda-tanda kekuasaan Allah. Dari segi jasmani pendapatan zakat dapat
menaikan taraf hidupnya.
- Digunakan untuk menyediakan kemudahan asas
(infrastruktur), melabur dalam industri yang banyak memberi faedah kepada
masyarakat seperti industri makanan, pakaian dan perumahan dan lain-lain.
- Menguji keimanan dan ketakwaan. Hanya
manusia yang benar-benar beriman dan bertakwa mengeluarkan zakat dengan
ikhlas.
- Menghampiri diri dengan Allah kerana harta
dibelanjakan mengikut cara diredhai Allah dan kesyukuran dan pengagungan
kekuasaan Allah dan tanda kesyukuran itu ialah tindakan kerelaan mengambil
sebahagian harta bendanya untuk mencari keredhaan-Nya.
·
Hadith
:
Dari Anas r.a katanya:”Abu Bakar menulis surat kepadanya menjelaskan apa yang diperintahkan rasulullah s.a.w (perihal zakat). Katanya:”Janganlah mengumpulkan yang bercerai dan jangan menceraikan yang berkumpul kerana takut membayar zakat.” (al-Bukhari)
Dari Anas r.a katanya:”Abu Bakar menulis surat kepadanya menjelaskan apa yang diperintahkan rasulullah s.a.w (perihal zakat). Katanya:”Janganlah mengumpulkan yang bercerai dan jangan menceraikan yang berkumpul kerana takut membayar zakat.” (al-Bukhari)
·
Huraian
Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang lima. Zakat diertikan sebagai “tumbuh dan bertambah”. Ianya juga bererti berkat, bersih, suci, subur dan berkembang maju. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kamu kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat”. (an-Nur: 56) .Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat kerana sesungguhnya mereka yang kaya dan berada harus menyedari bahawa di dalam harta mereka wujud hak orang-orang fakir dan miskin. Di antara hikmah Allah S.W.T mensyariatkan zakat ialah:-
Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang lima. Zakat diertikan sebagai “tumbuh dan bertambah”. Ianya juga bererti berkat, bersih, suci, subur dan berkembang maju. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kamu kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat”. (an-Nur: 56) .Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat kerana sesungguhnya mereka yang kaya dan berada harus menyedari bahawa di dalam harta mereka wujud hak orang-orang fakir dan miskin. Di antara hikmah Allah S.W.T mensyariatkan zakat ialah:-
• mengagihkan kekayaan dari golongan yang berada kepada golongan
yang kurang berada, iaitu sistem sosio ekonomi Islam.
• membersihkan diri membayar zakat.
• membersihkan diri membayar zakat.
• membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
• mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t
• mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t
PERANAN ZAKAT
·
Kewajipan zakat merupakan suatu tanggungjawab
yang membawa berkat dan memberi kesan yang berterusan bukan sahaja kepada
mereka yang mengeluarkannya, tetapi juga mereka yang menerimanya. Pelaksanaan
zakat memberi kesan bukan sahaja kepada individu, juga memberi kesan kepada
seluruh lapisan masyarakat. Zakat turut berperanan dalam mempertingkatkan
kebajikan masyarkat dan membantu meningkatkan kegiatan ekonomi. Zakat dilihat
mampu mengikis rasa sombong golongan kaya dan mengelak golongan fakir iskin
dari meminta-minta. Harta yang diperoleh golongan kaya sebenarnya terdapat
sebahagian hak golongan fakir dan menjadi kewajipan golongan kaya menunaikan
hak tersebut.
·
Allah S.W.T telah mewajibkan zakat sebagai
salah satu jaminan sosial kepada masyarakat terutama kepada golongan yang
amat memerlukan, meningkatkan pertumbuhan ekonomi yang seimbang melalui
agihan semula kekayaan dalam masyarakat dan sebagai satu bentuk penyucian dan
pembangunan rohani setiap Muslim. Zakat juga bertindak sebagai satu mekanisma
yang penting kepada sesebuah negara Islam bagi menjamin kemaslahatan rakyat
seluruhnya. Zakat juga mempunyai keupayaan dan kekuatan bagi membasmi
kemiskinan dan menjamin keseimbangan jurang antara golongan kaya dan miskin
melalui mekanisma agihan semula kekayaan dalam masyarakat.
·
Zakat merupakan suatu pendapatan yang tetap
dan menjadi kewajipan untuk sentiasa dilaksanakan oleh sesebuah negara Islam
dan ianya tidak akan terhenti. Oleh itu, negara Islam dapat menggunakan
sumber zakat bagi membina kekuatan ekonomi, sosial, pendidikan dan akhirnya
dapat membina kekuatan Umat Islam secara tidak langsung membina kesatuan
Ummah yang jitu. Masalah membasmi kemiskinan merupakan tujuan utama sistem
zakat dalam Islam melalui penyediaan saraan hidup dan modal yang mencukupi
bagi golongan yang berhajat. Saraan hidup daripada zakat ini diperuntukkan
kepada golongan yang tidak mampu bekerja dengan sebab-sebab cacat anggota
atau sebagainya.
·
Modal pula diperuntukkan kepada golongan yang
mampu bekerja tetapi tidak mempunyai modal untuk menjalankan pekerjaan.
Kedua-dua peruntukkan ini diberi dengan kadar yang mencukupi sesuai dengan
keadaan ekonomi, masa, tempat dan keperluan fakir miskin itu. Saraan hidup
ini hendaklah mencukupi untuk makan, minum pakaian, tempat tinggal, pelajaran
dan kesihatan. Manakala modal pula hendaklah mencukupi kadar modal sesuatu
projek yang hendak dijalankan. Pemberian saraan hidup dan modal serta
tujuan-tujuan lain adalah dengan kadar mencukupi. Kadar mencukupi untuk
saraan hidup yang diambil kira daripada lima keperluan asas hendaklah diberi
selama mana dihajati dan difikirkan perlu oleh golongan tersebut walaupun
untuk sepanjang hidupnya atau dengan cara bulanan dan sebagainya.
|
MAKSUD DAN HIKMAH SYARIAT ZAKAT
Zakat adalah salah satu
daripada Rukun Islam yang lima. Di antara hikmah dan maksud Allah S.W.T
mensyariatkan zakat ialah :
·
Mengagihkan kekayaan dari golongan yang berada
kepada golongan yang kurang berada, iaitu sistem sosioekonomi Islam.
·
Membersihkan jiwa pembayar zakat dari sifat
mazmumah (bakhil)
·
Membersihkan dan menyuburkan harta pembayar
zakat.
·
Mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat
yang dikurniakan oleh Allah S.W.T di kalangan orang yang berada.
·
Mengurangkan perasaan irihati di kalangan
orang miskin terhadap orang kaya.
·
Mewujudkan perhubungan di antara hamba dengan
Allah S.W.T di samping perhubungan manusia dengan manusia.
·
Memberi peluang kepada golongan hartawan untuk
beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat-zakat dari harta mereka.
·
Mewujudkan kesatuan di kalangan masyarakat
Islam dalam hal ekonomi dan kewangan.
·
Memberi masyarakat satu cara mengurus ekonomi
dan kewangan yang diredhai oleh Allah S.W.T.
·
Melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati
dan jiwa pembayar zakat.
KEPENTINGAN IBADAH HAJI
Para
Jumhur ulamak sepakat mengatakan bahawa haji hendaklah disegerakan bagi
mereka yang berkemampuan dan bukanlah menangguh-nangguhkannya kerana
menangguh-nangguhkannya beserta kemampuan merupakan bahaya yang besar.Ini
kerana suasana dan keadaan sentiasa berubah.Oleh sebab itu janganlah memandang
remeh dan melambat-lambatkan dalam mengerjakannya jika tanpa sebarang keuzuran
syarak.
Di dalam sebuah hadith dari Abu
Umamahr.a:
“Orang yang tiada halangan kerana sebab mendesak,
sakit yang menghalang atau penguasa yang zalim sehingga dia tidak mengerjakan
haji, maka dia mati insya Allah sebagai Yahudi dan insya Allah sebagai
Nasrani”. (Al-Munzari di dalam at-Targhibwa at-Tarhib (202/2) denganSanad yang
sahih)
Haji untuk kali pertama sepanjang
umurnya adalah wajib. Manakala lebih dari sekali adalah sunat. Sabda nabi saw:
“Sesungguhnya Allah telah mewajibkan
haji keatas kamu maka tunaikan haji”.Lalu seorang sahabat bertanya: Adakah setiap
tahun wahai rasulullah? Nabi saw menjawab: “Kalau saya katakanya tentulah
menjadi wajib..saya hanya katakana wajib kalau kamu mampu”. (Imam IbnHajar di
dalam Talkhis al-habir (831/3) daripada Ibn Abbas tetapi sanadnya terputus dan
asalnya ada di dalamSahih Muslim)
Oleh itu mengerjakan haji berulang
kali hukumnya sunat. Namun lebih baik perbelanjaan haji digunakan untuk
membantu golongan yang lemah, fakir miskin, orang kelaparan dan yang dalam
kesusahan di kalangan umat Islam kerana kalaulah harta ini dibelanjakan untuk
mereka pastilah dapat menutup ruang-ruang terbuka umat Islam dan memperoleh
ganjaran dengan syarat niat yang ikhlas.
KELEBIHAN DAN MANFAAT HAJI
1.Menghapuskan dosa dan kesalahan.
Di dalam hadith dariI bnMas’udr.a:
“Ibadah haji yang diikuti umrah,
maka kedua-duanya boleh menafikan kefakiran dan menghapuskan dosa seperti mana
alat pengimpal besi tidak kotor dengan besi.Tiadalah balasan yang setimpal bagi
haji mabrur melainkan balasan syurga”. (Tirmizi no 810)
Dalam sebuah lain: Daripada Abu
Hurairahr.a:
“Sesiapa yang menunaikan haji,
kemudian tidak melakukan kerosakan dan tidak fasiq, maka dia akan kembali
seolah-olah baru dilahirkan oleh ibunya ”. (SahihBukhari No 1521)
Iaitu Allah mengampuni semua
dosa-dosanya.Tiada lagi dosa yang tinggal seumpama bayi yang baru lahir.
Hadith daripada ‘Aisyahr.a:
“Ditanyakan kepada Baginda manakah
amalan yang lebih afdal? Maka dijawabnya: Imankepada Allah danRasulnya.
Kemudianapa? Jihad di jalan Allah.Kemudian?Sabdanya : Haji yang mabrur
(diterima”). (SahihBukhari No 1520)
2. Menghasilkan manfaat ukhrawi
seperti zikrullah, tawaf, solat di tanah paling suci di muka bumi dan
memuliakan ibadah kepada Allah dansyiarnya. Di dalam hadith:
“Solat di Masjidil Haram lebih utama
seratus ribu kali ganda dari solat di tempat lain”. (Bukhari di dalamTarikh
al-Kabir (29/4)
3. Perhimpunan tahunan umat Islam
sedunia di Mekah untuk menyatukan barisan mereka, mengeratkan hubungan sesame
mereka dan meneliti keadaan golongan-golongan yang lemah di kalangan mereka di
seluruh dunia.
4. Menghasilkanmanfaatduniawi.
Firman Allah:
“Tidak ada dosa bagimu untuk mencari
karunia (rezeki hasil perniagaan) dari Tuhanmu”. (Al-Baqarah: 198)Iaitu bukan
suatu dosa dan kesalahan menjalankan perniagaan, melakukan urus niaga jual beli
dan meraih keuntungan selama mana tidak menyibukkannya daripada menyempurnakan
fardu haji dan tidak menjerumuskannya kedalam kealpaan, kerosakan, kefasiqan,
pertengkaran dan sebagainya.
5. Di antara manfaat haji ialah
menikmati daging hadiah (korban). Semasa haji diharuskan memakan dagingnya dan
menghadiahkan kepada orang lain, bersedekah kepada golongan fakir dan memenuhi
keperluan golongan yang memerlukannya. Firman Allah:
“ Bagi kamu pada binatang-binatang
hadyu(korban) itu ada beberapa manfaat, sampai kepada waktu yang ditentukan”.
(Al-Hajj: 33)
HIKMAH HAJI : PENYATUAN UMAT
Manfaat yang paling menonjol dalam pelaksanaan ibadah haji ini adalah penyatuan umat yang hakiki. Umat Islam dari seluruh dunia, dengan pelbagai suku, bangsa, bahasa dan negeri yang berbeza-beza, semuanya berkumpul di tempat itu untuk menyuarakan seruan yang sama, iaitu bacaan talbiah, tahlil, tahmid, takbir, zikir dan doa. Inilah pemandangan agung (masyhad a’dzam) yang di-banggakan oleh Allah SWT kepada para malaikat-Nya [HR Ibn Hibban dan Ahmad dari Abu Hurairah].
Arafah telah mempertemukan seluruh jamaah haji dari pelbagai pelosok dunia. Ketika wukuf telah dimulai, lautan manusia; tua-muda, lelaki-wanita, hitam-putih, semuanya berpakaian ihram tanpa mengira jawatan, status sosial dan kedudukan mereka. Tidak ada kelas, kerana semuanya sama. Di Arafah dahulu, Nabi SAW, sebagai ketua negara menyampaikan khutbah baginda yang sangat terkenal itu. Sabda baginda SAW,
“Wahai seluruh umat manusia, sesungguhnya darah dan harta kalian hukumnya haram (suci) bagi kalian, sebagaimana haramnya hari, bulan dan negeri ini.”
Nabi SAW pun telah membatalkan seluruh praktik dan tradisi jahiliyah, mengharamkan riba dan sebagainya (as-Suyuthi, ad-Durr al-Mantsur, Juz I/534).
Para Khalifah kaum Muslimin setelah Nabi juga melakukan hal yang sama. Di sana, para Khalifah amelaksanakan haji bersama-sama dengan umat Islam yang datang dari pelbagai penjuru dunia. Di tempat itulah, mereka bertemu dengan Ketua negara mereka. Arafah benar-benar merupakan momentum pertemuan akbar (besar) umat Islam di seluruh dunia. Amirul Mukminin, Umar bin al-Khatthab bahkan menggunakan momentum tersebut untuk bertanya kepada para delegasi haji tentang ehwal walinya yang diangkat untuk melayani kepentingan mereka. Mereka pun boleh mengadukan apa saja yang hendak mereka adukan kepada sang Khalifah. Umar pun mengumpulkan para walinya dari pelbagai wilayah pada musim haji (al-‘Allamah Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani, Nidzam al-Hukm fi al-Islam, hal. 180).
KESIMPULAN
Ibadah dalam Islam adalah berlainan sama sekali
dengan Konsep dan amalan-amalan lain-lain agama atau kepercayaan. Ianya bukan
perbuatan mengasingkan diri, menolak dan meninggalkan kehidupan dunia
sebagaimana yang dipelopori oleh golongan “asceiimo”. Ianya juga bukan terbatas
kepada tempat-tempat tertentu sahaja atau hanya dilakukan melalui perantaraan
orang-orang yang tertentu atau dewa-dewa yang dipilih dan dibuat khas untuk
tujuan ini, tanpa mereka amalan seseorang itu tidak akan diterima.
Konsep-konsep seumpama ini tidak ada tempat langsung di dalam syariat Islam.
Namun demikian, pengaruh konsep asing ini dapat juga menyerap ke dalam
kehidupan sebahagian besar umat Islam. Oleh itu timbullah berbagai tanggapan
terhadap ibadah, ada yang menganggap ibadah itu tertumpu kepada solat, puasa,
haji dan zakat sahaja, terdapat juga mereka yang mengaku beribadat kepada Allah
tetapi ubudiah mereka juga diberikan kepada selain dari Allah. Malah ada yang
berpendapat bahawa ruang lingkup ibadah itu sama sekali tidak ada kaitannya
dengan urusan masyarakat terutama di bidang politik.
Ibadah
dalam Islam adalah merupakan kemuncak dari perasaan tunduk dan patuh kepada
Allah dan klimak dari perasaan yang merasakan kebesaran Allah sebagai tempat
pengabdian diri. Ibadah juga merupakan tangga penyambung antara akhlak dan
penciptanya. Selain dari itu ibadah mempunyai kesan-kesan yang mendalam di
sudut hubungan makhluk dan penciptanya.
RUJUKAN
3. unit pendidikan islam dan moral/AA101/
pendidikan islam
No comments:
Post a Comment